.:: SEPNA ::.

از هر دری سخنی

.:: SEPNA ::.

از هر دری سخنی

ایران: دوم در خاورمیانه

در حالی که بالاترین رتبه دانشگاه های ایران در آخرین رده بندی اعلام شده دانشگاه های دنیا 1773 اعلام شده است و حتی در خاورمیانه نیز این رتبه در رتبه دوم قرار دارد، یک مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی از رشد علمی دانشگاه های ایران ابراز خرسندی کرد.

به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد، رئیس هیات ارزیابی و نظارت از آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به جایگاه 10 دانشگاه برتر ایران بر اساس وبومتری گفت :" رتبه متوسط 10 دانشگاه برتر در جهان در سال گذشته 3010 بوده که در سال جاری به 2593 رسیده است."

براساس وبومتریک که از رتبه بندی دانشگاه های دنیا منتشر شد هیچ دانشگاهی از ایران در میان حتی هزار دانشگاه برتر دنیا نیز قرار ندارد.این نوع رده بندی بر مبنای تعداد مراجعات به سایت دانشگاه های دنیاانجام می شود. بزرگی سایت دانشگاه (تعداد صفحات پایگاه اینترنتی)، حجم فایل‌های پی‌دی‌اف، ورد و پاورپوینت قابل دسترس‌، تعداد مقالاتی که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده، تعداد ارجاعاتی که این مقاله‌ها داشته است، تعداد بینندگان وب‌سایت دانشگاه و تعداد لینک‌های خارجی پایگاه اینترنتی از جمله معیارهای لحاظ شده در رتبه‌بندی این سایت است.

ایران در این رده بندی ایران نه تنها در میان ۱۰۰۰ دانشگاه اول هیچ جایگاهی ندارد، بلکه در میان 100 دانشگاه اول آسیایی نیز نامی از دانشگاه های ایران دیده نمی شود.

بنابر گزارش منتشر شده برترین دانشگاه ایران در این رده بندی دانشگاه تهران است که در رده ۱۳۷۳ قرار دارد. دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه ۲۲۵۵ ، دانشگاه علوم پزشکی تهران در رده ۲۴۷۰، دانشگاه امیرکبیر در رده ۲۷۲۳ و دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۲۷۵۲ جهان قرار گرفته اند.

ایران حتی در خاورمیانه نیز در جایگاه دوم قرار دارد؛ پس از دانشگاه فهد عربستان. پس از دانشگاه تهران دانشگاه های لبنان، امارات و فلسطین قرار گرفته اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در جایگاه ششم قرار گرفته است.

در رده بندی جهانی دانشگاههای دنیا بر اساس وبومتریک، ۲۰ دانشگاه صدر جدول، دانشگاه های آمریکایی هستند. بیست و یکمین دانشگاه برتر دنیا، دانشگاه کمریج انگلستان است. رتبه های ۲۲ تا ۲۷ نیز مجددا به دانشگاه های آمریکا اختصاص یافته است. دانشگاه تورنتو کانادا در جدول برترین دانشگاههای دنیا در مقام بیست و هشتم قرار گرفته و پس از آن مجددا تا رتبه ۳۴ به دانشگاه های آمریکایی اختصاص یافته است.

دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا در رتبه سی و پنجم قرار دارد. از رتبه ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ نیز مجددا به دانشگاه های آمریکا اختصاص یافته است. آکسفورد دانشگاه پرآوازه انگلستان در این رده بندی در جایگاه چهلم قرار گرفته است.

در این رده بندی دانشگاه استانفورد در جایگاه اول، دانشگاه صنعتی ماساچوست در جایگاه دوم، دانشگاه برکلی کالیفرنیا در جایگاه سوم، هاروارد در جایگاه چهارم و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در جایگاه پنجم قرار گرفته‌اند.

دانشگاه های میشیگان و کرنل نیز در رده های ششم و هفتم دانشگاه های دنیا بر اساس وبومتریک قرار گرفته اند.
در میان ۵۰ دانشگاه برتر دنیا علاوه بر دانشگاه های آمریکا، انگلیس و کانادا دانشگاه هلسینکی فنلاند نیز به چشم می خورد.

برترین دانشگاه آسیایی در رده بندی جهانی دانشگاه ها ، دانشگاه توکیو ژاپن است. این دانشگاه در رتبه ۵۹ قرار دارد.
از دانشگاه های آمریکای مرکزی و جنوبی نیز یک دانشگاه از مکزیک در رده ۶۹ جای گرفته است.

دومین دانشگاه آسیایی در رده بندی جهانی دانشگاه ها بر اساس وبومتریک، دانشگاهی از تایوان است که در رده ۹۶ قرار دارد. سومین دانشگاه نیز دانشگاه کیوتو ژاپن است که در ردیف ۱۱۶ جای گرفته است.

دانشگاه سائوپائولو برزیل نیز به عنوان دومین دانشگاه آمریکای مرکزی و جنوبی در رده بندی جهانی دانشگاه ها در مقام ۱۲۸ قرار گرفته است.

گفتند: امام زمان(عج) به آقای فاضل سلام رسانده و گفته شب توفانی ر

آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) که یکی از برجسته‌ترین میراث‌داران فکری و فقهی امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت، همچون استاد خود در مواجهه با مدعیان رؤیت امام زمان(عج) و صاحبان عرفان بازاری، برخوردی صریح و بدون ملاحظه داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد فاضل، فرزند و مسئول دفتر آن مرحوم، در خاطره‌ای که به «بازتاب» ارسال کرده، به بیان یکی از این برخوردهای صریح آن مرجع تقلید در گذشته پرداخته که در بخشی از آن آمده است: چند سال پیش، عرفانیان پنج نفر را از تهران به قم فرستاده بود که متأسفانه، یکی از آنان، روحانی پیری بود و بقیه از افراد کاسب و بازاری. در عصر یکی از روزها آنان به دفتر ما آمدند و گفتند: می‌خواهیم با آقا ملاقات کنیم و مطلب بسیار مهم و خصوصی با ایشان داریم... .

گفتند: ما از طرف شخصی به نام عرفانیان که در تهران است، آمده‌ایم؛ ایشان کسی است که در تمام سه وقت، نماز خود را به جماعت پشت سر امام زمان ـ علیه‌السلام ـ می‌خواند و امام به ایشان فرموده‌اند: به آقای فاضل لنکرانی پیغامی را برسانید و گفتند: امام پیام دیگری را برای یکی از مراجع دیگر هم توسط این فرد داده که ما پیش از آمدن به اینجا، خدمت ایشان رفته‌ایم و ایشان با توجه کامل به این مطالب گوش دادند.

به آنان گفتم: می‌توانید بگویید چه پیامی برای آن مرجع محترم داده شده و آنان نوشته‌ بسیار بدخطی به زبان فارسی را نشان من دادند که در آن آمده بود: آقای... چرا با مادر من زهرا مخالفت می‌کنی؟ باید هرچه زودتر از فتوایی که نمی‌توان در نماز شهادت به عصمت حضرت زهرا داد، دست برداری. من پیش از آن‌که پیام مربوط به والد راحل رضوان‌الله تعالی علیه را بشنوم، به آنان گفتم: چرا امام زمان به خط فارسی مرقوم داشته‌اند و چرا این‌قدر بدخط؟

بالاخره پس از این بگو مگوها، آنان گفتند: شما امانتدار خوبی باشید و پیام را به پدرتان برسانید و ببینید ایشان چه می‌فرمایند؟

گفتند: پیام این است که امام زمان ـ علیه‌السلام ـ به آقای عرفانیان فرموده‌اند: به آقای فاضل سلام من را برسان و بگو آن شب توفانی را به یاد داشته باشید!
من هم گفتم: فردا خدمت ایشان خواهم گفت و شما فردا ظهر جواب را از من بگیرید... .